Avui el professor Pere Marqués ha vingut a classe
a parlar de les tauletes digitals i el seu ús a les escoles o a altres recursos
de caire educatiu. La sessió s’ha centrat en resoldre algunes preguntes
inicials que us fem a continuació:
Ø Perquè
considerem que és imprescindible integrar les TIC a l’educació? Tres grans
raons
1.
Competència
digital informacional. La tecnologia es troba a tot arreu, per tant com a
educadors/es ens hem d’assegurar que les persones amb les quals treballem
adquireixin les competències digitals. No es tracta de fer un ús de les
tecnologies, sinó un bon ús, de forma que s’utilitzin les eines tecnològiques
de forma intel·ligent i segura, amb criteri. Per tal de que les persones siguin
competents en les TICS es necessari que s’utilitzin, i es practiqui amb les
eines informàtiques, per tant cal que els espais educatius disposin de les
eines tecnològiques per tal d’utilitzar-les i fem una acció educativa d’això.
2.
Fa dècades
que vivim amb la tecnologia, per aquest motiu la majoria de les assignatures
han introduït la tecnologia en el seu temari (com a metodologia dona moltes
possibilitats), ja que facilita l’adquisició de mols aprenentatges.
3.
Innovació
metodològica. Cal que els educadors/es vagin més enllà de les accions que
s’estan realitzant en aquest moment. La tecnologia permet obrir un nou món ple
de possibilitats, innovació que cal explorar per tal de més del que s’està
fent.
Aquestes són les tres raons per les quals
considerem que és imprescindible utilitzar la tecnologia a les aules. Això,
però, no vol dir que l’educació s’hagi de tancar en la tecnologia, ja que poden
utilitzar-se conjuntament amb altres metodologies i eines.
Ø Al
vostre pare quins avantatges i quins inconvenients aporten les tauletes
digitals quan entren a les aules de classe?
L’ús de les tauletes digitals suposa un canvi en
les metodologies de treball a les aules.
Com a avantatges cal destacar les facilitats que
proporciona l’ús de la tauletes digitals. En primer lloc i partint de que a
l’actualitat la tecnologia forma part del nostre dia a dia, cal que els alumnes
siguin competents en tics, i això implica necessariament l’utilització dels
aparells tecnològics. Cal educar en la
seva utilització de forma que no es faci un mal ús.
D’altre banda,permeten experimentar molts
aprenentatges que abans només podien aprendre a nivell teòric (experiments de
ciències naturals, per exemple). La tauleta digital permet l’utilització de les
eines multimèdia, per tant enriqueix els aprenentatges.
Ø Al
vostre pare quin impacte hi ha en l’aprenentatge dels estudiants /educands quan
s’utilitzen les tauletes digitals?
Considero que les tauletes digitals tenen un gran
impacte en el procés d’ensenyament – aprenentatge. D’una banda cal tenir en
compte que el seu ús és motivador de per si pels alumnes, grans o petits, i que
plantegen una altre forma d’aprenentatge molt més complert que no pas el simple
llibre de text. Amb això, però, no volem dir que l’aprenentatge s’hagi de
centrar únicament en l’ús de les tauletes digitals, ja que cal fomentar altres
aprenentatges que incloguin el contacte entre els estudiants, la cooperació, la
construcció no digital, etc. Però si que per determinades matèries és molt
útil. No és el mateix memoritzar els rius del territori sense tenir una
visualitat d’aquests, que fer exercicis que incloguin aquest aprenentatge.
No obstant això, l’impacte que produeixi en el
procés d’ensenyament – aprenentatge serà diferent segons l’ús que es doni a les
tauletes. S’han d’utilitzar bé, i garantir que tots i toles les alumnes en
puguin fer ús.
Cal destacar també, que les experiències que s’han
dut a terme amb persones amb discapacitat han resultat molt enriquidores, ja
que l’ús de les tauletes digitals els resulta molt motivador, i millora el seu
rendiment de forma considerable.
Us deixo el link de la web del Pere Marquès per si
voleu fer un tomb i consultar el material: www.peremarques.net
No hay comentarios:
Publicar un comentario