domingo, 5 de enero de 2014

Co - educar la mirada contra los estereotipos de género en TV, per Silvia Guillamón Valencia y Jorge Belmonte (2008)

L’article ens presenta un anàlisis de les identitats de gènere, d’algunes series de consum juvenil emeses a la TV a l’any 2007

Així doncs, i tal com defensen Belmonte i Guillamón, les sèries de TV mostren discursos narratius de construcció de la identitat de gènere que afecten a la pròpia construcció de la identitat dels espectadors. Pel que refereix a les identitats de gènere, les sèries televisives representen un imaginari dicotòmic, sovint representat en la mítica de guerra de sexes, de la masculinitat i feminitat recorrent als estereotips típics d’ambdós per representar una realitat que alhora es creada mitjançant els discursos produïts pels medis de comunicació.

El problema que presenta aquest fet és la poca capacitat crítica que tenen els espectadors d’aquestes sèries. Si bé, hem de tenir en compte que tant la infància com l’adolescència són moments vitals crítics en la vida de les persones occidentals, són alhora més fàcilment influïbles. Quina capacitat de manipulació té la televisió? La resposta és clara: Molta, només cal veure la quantitat de joves que fan cua a les portes d’un concert per tal de poder veure l’ídol juvenil de moda.

Cal tenir present, però, com bé diuen els autors, que els estereotips de gènere i el model de família patriarcal, així com el paradigma heterosexual, han evolucionat al llarg de les últimes dècades, i els programes de Tv es presenten com innovadors en tant tenen en compte altres models femenins o familiars. Però entrem doncs en el que alguns autors/es anomenen violència invisible, la qual simbolitza com mitjançant un discurs políticament alliberador i correcte, s’amaguen determinades actituds i conductes que discriminen i oprimeixen a algun dels dos sectors. Un exemple d’aquest fet el trobem en què tot i l’emancipació laboral de la dona, quins tipus de tasques realitza? Quines actituds té vers la família? Com ha de ser un home?

Com a educadors/es cal agafar consciència dels discursos imperants, i més que això, cal actuar per construir nous discursos no dicotòmics que s’ajustin a la realitat. No m’estendré parlant més de gènere ja que degut a l’espai del qual disposo seria simplificar massa la complexitat del tema. Però si vull dir que cal actuar. Sóc dona i em sento com a tal, però sovint veig en els discursos heteropatriarcals imperants una legitimització del que s’espera de mi que no m’agrada (mare, cuidadora, seductora, dolça, afectiva...) i encara em resulta més impactant quan veig la reproducció sistemàtica d’aquests en les noies adolescents en les quals treballo. No es tracta de masculinitzar ni feminitzar, sinó de educar perquè els nostres joves tinguin la suficient capacitat crítica per generar els seus propis discursos i decidir de manera no condicionada quins trets volen de cada un (de les característiques típicament considerades com a femenines o masculines). No és una qüestió dicotòmica, basada en blancs i negres, sinó que entre aquesta polarització trobem una gran quantitat de matisos. Per fer-ho estic d’acord en el que diu l’article de què cal alfabetitzar en els medis de comunicació, cal prendre consciència i analitzar diferents discursos, per generar diferents realitats possibles. Cal debatre sobre tota aquesta informació.

Degut a la feina que desenvolupo com a educadora social en un centre residencial d’acció educativa, sempre he considerat molt rellevant el fet de què les noies vegin la TV acompanyades d’una persona adulta amb la capacitat de poder qüestionar tota la informació que es rep des de les produccions audiovisuals. L’humor i la ironia, molt utilitzades en les sèries, no sempre són rebudes pel públic que les veu, i l’adult (educador/a) pot  acompanyar en aquest procés d’anàlisis. D’altra banda, cal tenir en compte que a la actualitat degut a la vida familiar (de la qual cosa es culpa a la dona) molts infants i joves veuen la Tv sense cap tipus d’acompanyament i sense la capacitat d’anàlisis corresponent.

A continuació us deixo el link d’un petit curt, anomenat Mi vestido nuevo, que en la meva opinió mostra molt bé la realitat dels estereotips de gènere i els sentiments que pot generar dita dicotomia:
Si els infants i joves veuen altres models i tipologies de homes i dones, és més probable que adoptin altres visions dels sexes i dels gèneres, i de la mateixa manera totes aquelles persones que es senten excloses per no poder classificar-se en qualsevol dels dos gèneres, deixin de ser anomenades "marimachos" "gayolos", "maricones" i puguin gaudir de la seva persona i de la seva sexualitat. LA pluralitat de discursos, doncs es fa imprescindible per treballar la identitat de gènere.

No hay comentarios:

Publicar un comentario